söndag 25 november 2007

Einstein och Religion



Trodde Einstein på Gud? Vilken Gud i så fall?


De är ganska intressanta frågor som jag tänker besvara. Vår tids stora vetenskapmän som låter religiösa visar sig inte vara det när man studerar deras uppfattningar närmare. Att Einstein går i kyrkan som ”icke troende.. av lojalitet mot stammen”. Det finns även många inaktuella ateister som stolt kallar sig för judar och iakttar judiska riter, kanske av lojalitet mot en urgammal tradition.

Ett av Einsteins mest entusiastiskt citerade uttalanden är att ”vetenskap utan religion är halt, religion utan vetenskap är blind”

Men Einstein sade också:

Det var förstår en lögn, det ni läste om mina religiösa övertygelser, en lögn som upprepas systematiskt. Jag tror inte på en personlig Gud och det har jag aldrig förnekat utan sagt uttryckligen. Om jag har något inom mig som kan kallas religiöst, så är det en gränslös beundran för världens struktur, såvitt vår vetenskap kan avslöja den.

Ser det ut som Einstein motsade sig själv? Som om man kan välja och vraka bland hans uttalanden till stöd för både sidor i ett resonemang? Nej. Med ”religion” avsåg han något helt annat än urskllinaden mellan övernaturlig religion och einsteinsk religion.

Här följer några fler citat av Einstein för att ni ska få känna vittringen av den einsteinska religionen:

"Jag är djupt religiös icke-troende. Detta är en ganska ny typ av religion."

Jag har aldrig tillskrivit naturen något syfte eller mål, eller något som skulle kunna uppfattas som antropomrfiskt. Det jag ser i naturen är en storartad struktur som vi endast kan bilda oss ofullständiga begrepp om och som måste fylla en tänkande människa med ödmjukhet. Detta är en äkta religiös känsla som inte har något med mysticism att göra.

"Idén om en personlig Gud är fullständigt främmande för mig och ter sig rentav naiv."


I allt större akror sedan Einsteins död har religionen apologeter förståeligt nog gjort anspråk på Einstein som en av sina egna. Några av hans religiösa samtida uppfattade honom på ett helt annat sätt. 1940 skrev han en berömd uppsats där han motiverade sitt uttalande” jag tror inte på en personlig Gud”. Detta och liknande uttalanden ledde till en ström av brev från de religiöst renläriga, av vilka många tog upp Einsteins judiska ursprung. De följande utdragen är hämtade ur Max Jammers bok Eninstein and Religion. Den romersk-katolske biskopen i Kansas City yttrade: ”Det är sorgligt att se en man, som härstammar från Gamla testamentets folk och dess läror, förnekar detta folks ädla tradition.”Andra katolska präster instämde: ”Det finns ingen annan Gud än en personlig Gud...Einstein vet inte vad han talar om. Han har alldeles fel. Somliga tror att de duger till att yttra sig om alla områden bara för att de har skaffat sig stor lärdom på ett. ” Tanken att religionen är ett legitimt kunskapsområde där man kan påstå sig vara expert bör inte gå skottfri. Den citerade prästen skulle nog inte ha böjt sig för expertisen hos en ”feolg” för att få veta hur en fes vingar ser ut och inte studerat teologi, hade missuppfattat Guds natur. Tvärtom förstod Einstein mycket väl exakt vad han förnekade.




En amerikansk katolsk jurist som var verksam i en ekumenisk koalition skrev till Einstein:

Vi beklagar djupt att ni gjorde ert uttalande... där ni förlöjligar tanken på en personlig Gud. Under de senaste tio åren har ingenting varit så perfekt lämpat som ert uttalande att ingen allmänheten föreställningen att Hitler hade orsak att utvisa judar från Tyskland. Ni åtnjuter visserligen yttrandefrihet, men jag hävdar fortfarande att ert uttalande gör er till en av de största källorna till osämja i Amerika.

"Einstein är otvivelaktigt en stor vetenskapsman, men hans religiösa åsikter är diametralt motsatta judendomen” sade en rabbin i New York.


Einstein fick en massa brev till som var emot hans uttalande. Det finns också några berömda yttrande av Einstein så som ”Gud är subtil men inte ondsint” och ”han spelar ingen tärning” och ”hade Gud något alternativ då han skapade universum?” Einstein använde ”Gud” i en rent metaforisk, poetisk betydelse. Det gör de flesta av de fysiker som ibland halkar in i den metaforens språkbruk.


Om man ska sammanfatta den einsteinska religionen i ytterligare ett citat av Einstein själv: ”Att ana att det finns något bakom det vi kan uppleva och som vårt intellekt inte förmår fatta och vars skönhet och upphöjdhet når oss endast indirekt och som en matt av glansdet är religiöstet. I den bemärkelsen är jag religiös.”





I den bemärkelsen är jag också religiös!!



.



.



.



.

Vakna!! Religion är bara en illusion!

Insan



Källförteckningar:

Böcker:

Einstein and Religion

Illusionen om Gud




Internet:

http://www.einsteinandreligion.com/


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Germunds Blog sa...

För många år sedan besökte jag en föreläsning med fysikern Stephen Hawking.

Han avslutade sin kosmosöversikt med orden:

"Den dag vi förstår fysikens innersta kärna, talar vi med Gud."

Så vill jag ha min religions fundament.

atsuma the free man sa...

للاسف اني لا اجيد اللغه السويديه...لكني مدرك انك تفل الصواب...واعرف ان هدفك هو نفس هدفي...معالجه عقول العراقيين الذين في الخارج...

ساكتب المقاله القادمه الاسبوع المقبل..الالحاد في 10 خطوات...ابقى على اطلاع

الرجل الحر

Anonym sa...

Det du ser är inte det du ser det du hör är inte det du hör det du känner är inte det du känner det du dör är inte dör...
och om ni har några funderingar omkring det så kontakta mig på JL@g33k.se Btw utblotta mig inte för min unghet...